wbiezacymnumerze
 
Edukacja 01_2019 okladka
wyszukiwarka
 

EDUKACJA

Edukacja 2018, 4(147), 136-148

DOI 10.24131/3724.180304

ISSN 0239-6858


 

Kompetencje dzieci głuchych w posługiwaniu się językiem migowym – metody oceny i jej kliniczne znaczenie

Piotr Tomaszewski, Alicja Niedźwiecka, Marta Majewska

Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski


 
Chociaż istnieje potrzeba oceny kompetencji językowych dzieci głuchych, które używają języka migowego, nie są dostępne odpowiednie narzędzia do badania osób posługujących się polskim językiem migowym (PJM). Aby zachęcić do pracy nad przygotowaniem takich narzędzi, w artykule przedstawiono wybrane narzędzia do badania osób używających amerykańskiego języka migowego (ASL) oraz brytyjskiego języka migowego (BSL). Oceniają one różne rodzaje kompetencji językowych, w tym słownik, morfologię i składnię oraz świadomość metajęzykową. Opracowanie tego typu narzędzi przyniosłoby korzyści dla diagnozy i interwencji wspierających rozwój językowy dzieci głuchych posługujących się PJM.
 
 

Abstract

The linguistic competence of deaf children in sign language – tools to use in assessment and its clinical significance

Despite the need for an early assessment of the linguistic competence of deaf children using sign language, there are no instruments available for individuals who use Polish Sign Language (PSL). In order to encourage the development of such tools, this paper presents several instruments used to assess individuals using American Sign Language (ASL) and British Sign Language (BSL). These instruments assess various aspects of linguistic competence, including vocabulary, morphology, syntax, and metalinguistic awareness. The development of such tools would benefit children using PSL, who need early diagnosis and intervention to enhance their language outcomes.
Potrzeby edukacyjne dzieci w wieku przedszkolnym z niesamoistnym opóźnieniem rozwoju mowy i z rozpoznaną chorobą rzadką. Studia przypadków chłopców z zespołem Cri du Chat i mukopolisacharydozą typu III Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE